
Klarna-statistikk
Klarna er en ledende global betalings- og shoppingtjeneste, kjent for sine innovative «Kjøp nå, betal senere»-løsninger og AI-drevet handlehjelp. Med en stor brukerbase og økende tilstedeværelse i viktige markeder som USA og Europa, har Klarna blitt et foretrukket valg for fleksible og brukervennlige betalingsløsninger. Se de nyeste innsiktene om Klarnas inntekter, markedsposisjon, rekkevidde og brukertall - samt nedlastbart innhold fra 2025:
Klarna-statistikk: Toppvalg
Her er høydepunktene fra Klarna-tallene:






Klarna - Viktige fakta og innsikter
Klarnas totale inntekter økte med 27 % fra første halvår 2023 til første halvår 2024 - fra 10,5 milliarder SEK (ca. 976,5 millioner USD) til 13,3 milliarder SEK (ca. 1,237 milliarder USD).
Klarna har totalt 85 millioner aktive kunder globalt.
Klarna samarbeider med over 575 000 aktive nettbutikker verden over.
Inntektene i det amerikanske markedet økte med 38 % fra første halvår 2023 til første halvår 2024.
Klarnas «Kjøp nå, betal senere»-tjenester har sterk markedsandel i Sverige og Tyskland - med ti ganger høyere bruk der enn i global netthandel generelt.
Users & Audience
Her er de viktigste Klarna-tallene for brukere og publikum:






28+ Klarna Statistics & Facts
Klarnas brutto vareverdi (GMV) økte med 16 % sammenlignet med året før i første halvår 2024, og nådde 1 billion SEK - tilsvarende rundt 93 milliarder USD på årsbasis.
Klarnas bruttofortjeneste økte med 22 % fra første halvår 2023 til første halvår 2024 - fra 5,2 milliarder SEK til 6,3 milliarder SEK (rundt 585 millioner USD).
Klarnas nettoresultat forbedret seg med 84 % i første halvår 2024 - fra minus 2,1 milliarder SEK i 2023 til minus 0,3 milliarder SEK.
Klarnas provisjonsinntekter økte med 31 % fra første halvår 2023 til første halvår 2024 - fra 7,8 milliarder SEK til 10,2 milliarder SEK.
Klarna økte utlånene til kundene med 17 % i første halvår 2024 - fra 77,1 milliarder SEK året før til 89,9 milliarder SEK.
Klarnas provisjonssats – altså andelen de tjener per transaksjon - økte til 2,54 % i første halvår 2024, opp fra 2,33 % samme periode året før.
Klarnas gjennomsnittlige inntekt per ansatt økte med 73 % - fra 4,0 millioner SEK i første halvår 2023 til 7,0 millioner SEK i samme periode i 2024.
Forbrukerinnskudd økte med 33 % fra første halvår 2023 til første halvår 2024 - fra 79,8 milliarder SEK til 106,3 milliarder SEK.
Klarna fikk over 68 000 nye samarbeidspartnere det siste året frem til første halvår 2024 - og har nå et nettverk med over 575 000 nettbutikker.
Klarna er nå foretrukket partner for én av fire av de 100 største nettbutikkene i USA.
Klarna rapporterte en brutto vareverdi (GMV) på nær 1 000 milliarder svenske kroner i 2024 - tilsvarende rundt 93 milliarder USD i transaksjonsvolum.
Klarna behandler rundt 2,5 millioner transaksjoner hver dag.
Klarnas AI-assistent reduserte gjennomsnittlig responstid i kundeservice fra 11 minutter til 2 minutter i første halvår 2024.
Brutto vareverdi (GMV) i USA økte med 30 % i første halvår 2024, sammenlignet med samme periode i 2023.
Klarnas merkekjennskap var høy i 2023: 87 % i Tyskland, 80 % i Storbritannia og 52 % i USA (ved hjelpetesting).
Klarna-appen hadde over 31 millioner månedlige aktive brukere i første halvår 2024.
Nettotap på kreditt utgjorde 0,46 % av GMV i første halvår 2024 - opp fra 0,39 % i samme periode året før.
Klarna har over 3 800 ansatte.
Klarnas driftsinntekter økte med nesten 600 millioner svenske kroner fra Q3 2022 til Q2 2023 - en jevn oppgang siden slutten av 2022.
Klarnas net revenue retention rate passerte 129 % i løpet av 2024.
Forbrukere i Sverige og Finland bruker Klarna i langt større grad - nesten 80 % av svenske forbrukere oppgir at de bruker Klarna ved netthandel.
Klarna har høy lojalitet blant kjente brukere: 83 % i Storbritannia, 82 % i Tyskland og 21 % i USA.
Klarna bruker generativ AI til produktanbefalinger, og er ett av 13 selskaper som benytter ChatGPT-plugin for å forbedre kundeopplevelsen.
Klarnas markedsandeler innen "Kjøp nå, betal senere" var 5 % i USA, 8 % i Storbritannia og 23 % i Tyskland.
Klarnas «Pay Now»-tjeneste SOFORT er mer foretrukket enn gavekort i Tyskland - og viser en tydelig dreining mot digitale betalingsløsninger fremfor tradisjonelle alternativer.
Blant brukere av digitale betalingstjenester var Klarna i bruk hos 11 % i USA, 18 % i Storbritannia og 38 % i Tyskland.
I november 2023 hadde 13 % av amerikanske, 24 % av britiske og 25 % av tyske brukere av digitale betalingstjenester sett Klarna omtalt i media.
Over 20 % av alle nettsider globalt med Klarna Checkout kom fra Tyskland i 2023.
Klarna Tidslinje og historie
- 2005 - Starten på Klarna
Klarna ble grunnlagt i Stockholm av Sebastian Siemiatkowski, Niklas Adalberth og Victor Jacobsson - med mål om å gjøre netthandel enklere gjennom en «kjøp nå, betal senere»-modell.
- 2010 - Utvidelse til Tyskland
Klarna ekspanderte internasjonalt for første gang ved å gå inn i det tyske markedet - og etablerte seg som en aktør i Europa.
- 2014 - Lansering av Klarna Checkout
Klarna lanserte Klarna Checkout - en forenklet betalingsløsning for netthandel som økte konverteringsraten hos nettbutikker og ble et av selskapets kjerneprodukter.
- 2017 - Klarna etablerer seg i USA
Klarna etablerte seg i USA, med mål om å vokse i Nord-Amerika - og begynte å bygge en sterk posisjon i regionen.
- 2018 - Blir en lisensiert bank
Klarna fikk banklisens fra svenske myndigheter, og kunne dermed tilby tjenester som sparekonto og lån.
- 2020 - Verdistigning under pandemien
Klarnas «Kjøp nå, betal senere»-tjeneste fikk stor oppmerksomhet under pandemien, og selskapets verdi steg til 10,65 milliarder dollar innen september.
- 2021 - Klarna når 45,6 milliarder dollar i verdi
Med én milliard dollar i ny finansiering ble Klarna verdsatt til 45,6 milliarder - og ble en av verdens mest verdifulle fintech-selskaper.
- 2023 - Klarna går med overskudd
Mellom tredje kvartal 2022 og tredje kvartal 2023 gikk Klarna i pluss - og tok et viktig steg mot bærekraftig vekst og økonomisk stabilitet.