Dropshipping-statistikk

Det globale dropshipping-markedet forventes å nå 476,1 milliarder dollar innen 2026, med en årlig vekst på 28,8 %. Over 27 % av nettbutikkene bruker nå dropshipping som sin hovedmetode for ordrebehandling, noe som viser et betydelig skifte i forretningsdrift. Utforsk de nyeste dropshipping-statistikkene for 2025 med nedlastbare materialer her.

Sist oppdatert:Sist oppdatert: August 20, 2025

Dropshipping-statistikk: Toppvalg

Her er toppvalgene for dropshipping-statistikkene i 2024:

Andel dropshipping i Amazons salg
34%
Andel dropshipping i Amazons salg
Dropshipping fortjenestemargin
%25
Dropshipping fortjenestemargin
Andel dropshipping av totalt netthandelssalg
23%
Andel dropshipping av totalt netthandelssalg

Dropshipping - Viktige fakta og innsikter

Bare 10 % av dropshippere oppnår suksess i sitt første år.

AliExpress er rangert som den ledende dropshipping-plattformen.

Antallet Shopify dropshipping-butikker økte fra 5,16 % til 12,82 %.

Cirka 27 % av virksomheter har tatt i bruk dropshipping som sin primære forretningsmodell.

Dropshipping-markedet forventes å nå 372,47 milliarder dollar innen 2025.

15+ Dropshipping Statistics & Facts

Kun 1,5 % av dropshipping-butikker oppnår mer enn 50 000 dollar i månedlige inntekter.

30 % av dropshipping-markedet i Nord-Amerika drives av elektronikk.

Dropshipping-butikker genererer 50 % mer fortjeneste enn de som kun er avhengige av sitt eget nettbutikk-lager.

Dropshipping er 15 ganger mer lønnsomt enn affiliate marketing.

Det globale dropshipping-markedet er ventet å nå 476,1 milliarder dollar innen 2026.

Dropshipping kan øke detaljistenes fortjenestemarginer med 50 %.

Mer enn 30 % av e-handelsbutikker bruker dropshipping for ordrebehandling.

Omtrent 86 % av dropshipperne på AliDropship fokuserer på en spesifikk nisje.

Dropshipping-butikker med minst én sosial mediekonto genererer 32 % høyere inntekter.

Kundeanmeldelser blir stolt på 12 ganger mer enn produsentbeskrivelser.

E-handelens salgsinntekter er forventet å nå 6,3 trillioner dollar.

E-handel utgjør 20,1 % av det totale detaljsalget.

Antallet e-handelsbrukere forventes å nå 3,6 milliarder innen 2029.

De forventede e-handelsinntektene i Europa innen 2025 er 721,33 milliarder dollar.

I USA forventes antallet e-handelsbrukere å passere 333 millioner innen 2029.

 

Droppshipping - Tidslinje og historie


  1. Sen 1800-tall - Introduksjon av postordre-kataloger

    Røttene til dropshipping kan spores tilbake til postordre-katalogene, som gjorde det mulig for folk å bestille produkter på avstand. Dette la grunnlaget for den moderne dropshipping-modellen.

  2. 1990-tallet - Vekst av e-handel

    Med internett og plattformer som Amazon og eBay, ble det lettere å drive nettbutikk. Det åpnet dørene for dropshipping som en ny og levedyktig forretningsmodell.

  3. 1999 - Lansering av Alibaba

    Da Alibaba ble lansert, forandret det hele dropshipping-bransjen. Plattformen ga tilgang til et stort nettverk av produsenter og leverandører, spesielt i Kina, og gjorde global dropshipping mulig.

  4. 2006 - Starten av Shopify

    Shopify gjorde det mye enklere for gründere å starte nettbutikker og koble seg til dropshipping-leverandører, noe som hjalp dropshipping å vokse raskt.

  5. 2015 - Introduksjon av Oberlo

    Oberlo, en app for Shopify, gjorde dropshipping-prosessen mye enklere ved å automatisere innkjøp, lagerstyring og ordrebehandling.

  6. 2010-tallet - Amazon's Fulfillment by Amazon (FBA) ekspansjon

    Selv om FBA ikke er ren dropshipping, påvirket det dropshipping-bransjen ved å heve kundens forventninger til rask levering og sømløs service.

  7. 2010-tallet - Bruk av sosiale medier for markedsføring

    Plattformer som Facebook og Instagram ble avgjørende for dropshipping-virksomheter for å markedsføre produktene sine og nå ut til globale kunder med lavere kostnader.

  8. 2016-2019 - Dropshipping-modellen blir mainstream

    I løpet av disse årene ble dropshipping mer ansett som en seriøs e-handelsstrategi, med mange suksesshistorier som inspirerte flere til å starte sine egne dropshipping-virksomheter.

  9. 2020-tallet - Vekst av AI og automatisering

    Bruken av AI og automatiseringsverktøy i e-handel har gjort dropshipping mer effektivt, spesielt i forhold til kundeservice, lagerstyring og personlig markedsføring.

  10. 2020 - COVID-19-pandemien

    Pandemien førte til en enorm økning i netthandel, og flere begynte å adoptere dropshipping-modellen. Flere forbrukere handlet på nettet, og entreprenører fant fleksible forretningsmuligheter.

Contributors
Serhat Bora
Chief Editor
İsmail Atasoy
Data Researcher
Aysegul Uslu
Data Researcher

Siste statistikk

Slack- statistikk

Sist oppdatert: August 21, 2025
åpne innlegg

DeepSeek-statistikk

Sist oppdatert: August 20, 2025
åpne innlegg

Klarna-statistikk

Sist oppdatert: August 12, 2025
åpne innlegg

Duolingo-statistikk

Sist oppdatert: August 20, 2025
åpne innlegg

Google Ads-statistikk

Sist oppdatert: August 20, 2025
åpne innlegg

Temu-statistikk

Sist oppdatert: August 20, 2025
åpne innlegg