Etter imponerende 237,8 milliarder dollar i inntekter i 2023, har Google Ads allerede generert 192,2 milliarder dollar i løpet av de tre første kvartalene i 2024.

Google Ads-statistikk
Google Ads er fortsatt et viktig verktøy for digital markedsføring i 2025, og bidrar til økonomisk aktivitet i mange bransjer. Millioner av bedrifter bruker plattformen, som gir både inntekter og vekst. Her får du en oppdatert oversikt over Google Ads-statistikk for 2025 - med tall som viser rekkevidde og effekt.
Google Ads-statistikk: Nøkkeltall
Her er toppvalgene for Google Ads-statistikkene i 2024:
Markedsandel for Google søk
81.95%
Gj.sn. CPC for søkeoannonser
$2.69
Gjennomsnittlig klikkrate for Google Ads
4-6%
Gjennomsnittlig konverteringsrate for Google Ads
3-5%
Google Ads-inntekter (Q3 2024)
$65.9 MRD
Inntekter fra Google‑annonser (1.–2.–3. kvartal 2024)
$192.2 MRD
Google Ads: nøkkeltall og innsikt
Google Display Network består av over 2 millioner videoer, nettsteder og apper.
I 2024 er det forventet at annonseutgiftene innen digital annonsering vil nå 298,4 milliarder dollar.
I 2024 er det ventet at hver bruker i snitt bruker 416,90 dollar på søkeannonsering.
Alphabet Inc., som er Googles morselskap, har en markedsverdi på over 2 billioner dollar.
Users & Audience
PPC-klikk fra mobil
52%
Gj.sn. CPC i USA
$6.56
SMB-investering i betalte annonser (PPC)
65%
Googles markedsandel i Storbritannia
93.51%
Google Ads sin globale rekkevidde
90%
Anslått B2B-trafikk fra betalt søk
12%
18+ Google Ads Statistics & Facts
Alphabets inntekter fra Google Search og andre annonser nådde 49,385 milliarder dollar i Q3 2024, en økning på 12,2 % fra 44,026 milliarder dollar i Q3 2023.
Den gjennomsnittlige ROI-en (return on investment) for søkemotormarkedsføring ligger på 250 %.
Ifølge de nyeste tallene er Adobe Inc. det SaaS-selskapet som bruker mest på Google Ads, med et årlig budsjett på over 130 millioner dollar.
Over 1 million selskaper anslås å bruke Google Ads for å markedsføre produktene og tjenestene sine.
Når annonser settes på pause, blir ikke 89 % av trafikken fra Google Ads erstattet av organiske klikk.
Ifølge Google får bedrifter vanligvis 2 dollar i inntekt for hver dollar de investerer i Google Ads.
Gjennomsnittlig klikkrate (CTR) for Google Shopping-annonser er 0,86 %.
Innen 2028 er det forventet at mobile plattformer vil stå for 251,1 milliarder dollar av de totale annonseutgiftene i markedet for søkeannonsering.
Det ble fjernet 302 millioner annonser for feil håndtering av informasjon i personlige annonser.